Morotskaka

6 ägg
6 dl socker
2 dl olja ( typ matolja, jag hade majsolja)
9 dl rivna morötter ( på ganska fint, inte mos men finrivet)
7,5 dl mjöl
4,5 tsk bakpulver
2 tsk kanel
2 tsk vanljsocker

Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Blanda dom torra ingr innan du vänder ner dom i smeten. Ta sedan i oljan och mörötterna.
Grädda i klädd långpanna i ca 40 min i 175 grader.
Känn med sticka,  den ska vara torr.
Men ta inte ut den för sent, den är inge god om den blir för torr.
Torr på sticka och gyllene i färgen då är den perfekt

Glasyr:
200 g philadelphia ost
ca 100 g smör, rumsvarmt
citronsaft
ca 1 pkt florsocker

Jag brukar freestayla lite med glasyren, kör lite på känn.
Men ungefär så där blir perfekt.
Jag har en sån gul flaska med citronsaft i, den ser ut som en citron..Brukar ta en räjäl dutt med sånt =)

Vispa med elvisp och bred på den kalla kakan.
Skär i rutor och njuuut ;o




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0