oj receptet glömde jag ;P

Hur är det möjligt att glömma det viktigaste..?! receptet på tårtan så klart.
Jag vet inte riktigt vad jag ska skylla på ;P

Här kommer det iaf.
Är ursprungligen från Martha Stewart, omgjort av mig.

Devil´s food cake

330g smör / margarin
1,7 dl kakao
1,1 dl kokande vatten
7 dl mjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
5½ dl socker
4 ägg
1 msk vaniljsocker eller vaniljessens
2,3 dl mjölk

Börja med att blanda kakaon med de kokande vattnet, och rör till en smet. Låt svalna lite.
Vispa smör och socker mjukt och vitt, hälst i maskin med spateln. Går lika bra med elvisp.
Tillsätt äggen med smör och sockerblandningen. Addera vaniljen. Sen blandar du alla torra ingr i en skål och blanda ordentligt. Tillsätt mjölken i kakaoblandningen. Häll i de torra ingredienserna och blanda sen i mjölk och kakaoblandningen.
Häll smeten i tre smörade och bröade springformar eller grädda efter varandra. Det är trixet för att få en riktigt hög och fin tårta, baka av tre bottnar istället för en som man delar i tre.
Grädda i 180 grader i cirka 25-35 minuter beroende på ugn. För mig räckte det med 20 drygt. Du får känna efter med sticka, den ska inte vara kladdig.
Ta ut låt svalna.

Glasyren

9 dl grädde
600 gram mörk choklad

Lår chokladen smälta i grädden på plattan. Koka på svag värme i 30 min ungefär. Ska få en fin glans och bli lite trögflytande. Häll upp i skål och låt svalna någon timme.

Jag gjorde min glasyr på natten och lät stelna i kylskåp så den var för trög / smörig. Låt stå framme istället två tre timmar så tror jag den blir perfekt. Alternativt en stund i kylen, men inte hela natten ;P

Bred glasyren mellan lagrena och ovanpå.
Severa med hallon och ev grädde.

Vi hade hallon till och man behöver nästan nått som bryter av den tunga chokladsmaken.
Dagen efter var den supergod med en klick grädde till.

Lycka till! :0)


Kommentarer
Postat av: Helena

Jag dör, vilken underbar tårta! Kan du inte

2009-01-12 @ 08:06:09
URL: http://nogg.se/hesa
Postat av: Helena

Jag dör, vilken underbar tårta! Kan du inte göra en sån till mig? :)

2009-01-12 @ 08:06:38
URL: http://nogg.se/hesa
Postat av: marie

hej vilka underbara tårtor du gör,en kort fråga,en star wars tårta till en kille som blir 6 år,vad skulle det kosta ?om du tar beställningar.ska ha den till den 15/8.hittade ingen kontakt länk,men du får gärna maila mig på [email protected]

2011-08-07 @ 18:10:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0